Det där med att tycka

Allt som oftast har vi massa åsikter och fördomar om andra. Väldigt ofta har vi så mycket åsikter om andras sätt att vara mammor. Det är så viktigt att vara en bättre mamma än alla andra och det ska gänra synas och höras. De mammor som håller en låg profil eller som, hemska tanke, lägger tid på sig sjäv, eller tränar, kan ju absolut inte vara bra mammor. Tänk all den tid de kunde varit tillsammans med sina barn. 
 
Förvisso. Tid tar det. Vad kan det ta, 1 timme, 2 timmar att träna? Spelar det någon roll? Jag är så inihelvete trött på allas tyckande och jävla ursäktande. För det är exakt det jag tror det handlar om. Ens egna lathet och att tid tillsammans med barnen är viktigare än träning. Det tror jag inte ett dugg på. Vill ni inte träna. Fine. Det spelar inte mig någon roll men skyll inte på att tiden inte finns! Även om ni jobbar 7-17 finns tid. Kanske inte varje dag eller ens varannan. Men tid finns. Era barn kommer inte dö av att ni kommer hem efter sängdags eller åker iväg när middagen är intagen. Något som också gör mig jävligt förbannad när man pratar bakom någons rygg om att det skulle vara en sämre mamma bara för hon tar sig tid att träna. Det finns absolut inga vetenskapliga bevis på det. Snarare tvätrom. Det finns studier som visar på att människor som tränar bli piggare, gladare och starkare. Alltså betyder det att de som tränar orkar mer med sina barn istället för att bara vara där halvdant och hela tiden längta till sängdags. Även om så inte är fallet så gör det inte er till bättre eller sämre mammor.
 
Sedan när är det så otroligt vitkigt för barn att vara med sina föräldrar 24/7? Jag blir nästan illamående när jag tänker på hur det skryts över att det hämtas så himla tidigt på dagis. Aldrig skulle jag vådga säga att jag ibland, någon gång, låtit mitt barn vra kvar på dagis en extra stund för att ta en promenad eller träna ett pass. Det är som att ta självmord i tisseltassel djungeln. 
 
Jag är fortafarande en människa. En egen person som inte bara kan släppa allt som jag var innan jag blev mamma. Jag har alltid tränat, älskat att röra på mig. Det förändras inte genom att ett barn kommer ur min käraste ägodel. Däremot förändras sättet och tiden jag kan lägga på träning. Jag skulle aldrig någonsin låta mina barn komma i andra hand och låta de sitta i vagn timme ut och timme in. Men att sova i en vagn har vad jag vet aldrig gett några men på barn? Inte heller har det tagit skada av att vara med sin pappa ensam en stund för att jag ska få röra på mig. De klarar sig ju alldeles ypperligt med bara mig hela dagarna. Jag kan också svära på att de aldrig någonsin tagit skada av att se sin mamma träna ett pass och sitta brevid och rita. Och hörrni, de dör inte om du tränar när de sover. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

stopwaiting.blogg.se

Stop waiting for things to happen. Go out and make them happen.

RSS 2.0